29 دسامبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده درBMC Gastroenterology  نشان داد که درمان دوگانه با متفورمین و مهارکنندهSGLT2 ، باعث کاهش عوارض کبدی و بهبود بقای بیماران دیابتی نوع 2(T2D)  مبتلا به سیروز می شود.

محققان گزارش دادند که خطر مرگ و میر در افرادی که تحت درمان دوگانه ی متفورمین و مهارکننده‌هایSGLT2  قرار گرفتند در مقایسه با افرادی که تحت درمان با متفورمین به تنهایی بودند، بیش از 50 درصد کاهش یافت؛ همچنین خطر ابتلا به سرطان کبد و خطر مرکب سیروز جبران ناپذیردر افراد تحت درمان با درمان ترکیبی کاهش یافت.

متفورمین، یک درمان اولیه ی استاندارد برای دیابت نوع 2است، اگرچه برخی از بیماران به دلیل پیشرفت بیماری به داروهای کاهش دهنده ی گلوکز اضافی نیاز دارند. مهارکننده‌های کو‌ترانسپورتر-2 سدیم-گلوکز (SGLT2-I) به‌عنوان بخشی از درمان ترکیبی گام به گام برای بیمارانT2D با نارسایی قلبی (HF)، بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک(ASCVD)، بیماری کلیوی، یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند، توصیه می‌شود. دستورالعمل های جدیدتر در حال حاضر استفاده از مهارکننده های SGLT2 را به عنوان بخشی از یک رژیم خط اول کاهش دهنده ی گلوکز با در نظر گرفتن فاکتورهای خاص فردی، توصیه می کنند.

شواهدی برای درمان دوگانه ی ضد دیابت در بیماران دیابت نوع 2 مبتلا به سیروز وجود ندارد، به همین دلیل دکتر دانیل اس جامورابو و همکارانش از مرکز علوم بهداشتی موسسه ی استونی بروک در نیویورک، به ارزیابی مزایای کاهش مرگ و میر و کاهش خطر عوارضی مانند سیروز جبران ناپذیرو سرطان کبد(HCC) در بیماران مبتلا به سیروز و دیابت نوع 2 در هنگام درمان دوگانه با متفورمین وSGLT2-I ؛ در مقابل درمان با متفورمین به تنهایی پرداختند.

در این مطالعه ی گذشته نگر، محققان از شبکه تحقیقاتیTriNetX برای شناسایی بیمارانی با امتیاز همسان که تحت درمان با متفورمین یا درمان دوگانه متفورمین و SGLT2-I بودند، استفاده کردند. پیامدها شامل مرگ و میر ناشی از همه علل، ترکیبی از حوادث جبران ناپذیر کبدی و بروز کارسینوم سلولی کبدی در طول پنج سال بود.

نسبت‌های خطر در هر گروه و تخمین‌های کاپلان مایر برای توزیع‌های زمان تا رویداد با آزمون‌هایLog-rank ، برآورد شد. گروه ها بر اساس جنس، سن، نژاد و قومیت طبقه بندی شدند. زیر مجموعه ای از بیماران دیابتی مبتلا به سیروز ناشی ازMASH (استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک) بیشتر مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

· خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی با نمره ی گرایش همسان که تحت درمان دوگانه ی متفورمین و مهارکننده‌هایSGLT2  قرار گرفتند در مقایسه با افرادی که تحت درمان با متفورمین به تنهایی بودند، بیش از 50 درصد کاهش یافت( HRیا نسبت خطر 0.57)؛ همچنین خطر ابتلا به سرطان کبد در افراد تحت درمان با درمان ترکیبی حدود 50 درصد (HR=0.43)، و خطر مرکب سیروز جبران ناپذیربیش از 50 درصد کاهش یافت(HR=0.63).

· هیچ تفاوتی بین تک درمانی یا درمان دوگانه برای خطرات مرگ و میر، حوادث جبران ناپذیر کبدی یا HCC در زیر مجموعه ی بیماران مبتلا به سیروز MASH یافت نشد.

محققان نوشتند: مطالعه ما نقش مهار کننده SGLT2 را در زمینه ی دیابت و سیروز نشان می دهد. مطالعه ی ما یک مزیت کاهش مرگ و میر و یک مزیت احتمالی را در کاهش عوارض سیروز در بیماران T2D مبتلا به سیروز با درمان دوگانه متفورمین و SGLT2-I در مقایسه با تک درمانی متفورمین نشان داد.

آنها افزودند: اما درمان دوگانه نتوانست مرگ و میر، سیروز جبران نشده یا بروزHCC  را در زیر مجموعه ای از بیماران که به سیروز MASH مبتلا بودند، کاهش دهد.

محققان نوشتند: "ما مشتاقانه منتظر مطالعات آینده نگر هستیم که می تواند نقش بازدارنده های SGLT2 را در این جمعیت روشن کند."

منبع:

https://medicaldialogues.in/gastroenterology/news/dual-metformin-and-sglt2-inhibitor-treatment-may-increase-survival-in-diabetes-patients-with-cirrhosis-122156